Stiri si Interviuri

Dr. Andreea Moldovan

“La pălmași, cum se spune, adică la cei care lucrează în mod direct cu pacientul, se stabilesc niște legături clare de colaborare și comunicare. Ceri ajutorul, ești ajutat și dai după aceea mai departe!”

Un interviu realizat în 5 decembrie, la Spitalul de boli infecțioase din Brașov, cu Dr. Andreea Moldovan, medic primar boli infecțioase, medic specialist epidemiologie. ”Când orgoliul strălucește prea tare, orice înțelepciune se întunecă.” Paulo Coelho.

“Sunt medic primar de boli infecțioase și datorită dnei. Prof dr. Codruța Nemet sunt și medic specialist epidemiolog.
Este foarte important ca medicii să comunice între ei! Nu putem să lucrăm de unii singuri, nu putem să le știm noi pe toate și trebuie să cerem întotdeauna ajutorul colegilor.
Fără colaborare, clar nu putem face nimic.
La “pălmași”, cum se spune, adică la cei care lucrează în mod direct cu pacientul, se stabilesc niște legături clare de colaborare și comunicare. Ceri ajutorul, ești ajutat și dai după aceea mai departe!
”Când orgoliul strălucește prea tare, orice înțelepciune se întunecă.” Paulo Coelho.
Cu cine ar trebui să colaboreze epidemiologul și infecționistul? Lista este foarte lungă, pentru că pacientul cu patologie infecțioasă este un pacient cu patologie complexă, nu este vorba doar despre o infecție, ci este vorba despre o infecție pe un “teren”. Colaborăm foarte bine cu colegi nefrologi, cardiologi, gastroenterologi, cu colegi care vin din terapie intensivă, chirurgi, ortopezi, medici de familie.
Principala metodă de comunicare între noi, medicii, nu este cea dorită, este cea scrisă, prin scrisoarea medicală care este foarte impersonală. Nu îmi place comunicarea prin scris, o prefer pe cea prin viu grai.
Am prieteni medici de familie cu care m-am împrietenit tot pornind de la pacienți, dar este o treabă personală, nu este ceva organizat!
De multe ori pacienții rămân undeva la mijloc, între noi, medicii de familie, medici de alte specialități și ajung să-și caute o soluție fără să aibă un om care să integreze toate aceste variante.

Min. 4:24
– Categoric, asistentul medical este unul dintre cei mai importanți vectori de comunicare cu pacientul. Petrece cel mai mult timp cu pacientul, mai mult decât noi ca medici. Există o supraîncărcare a asistenților medicali, sunt puțini, este mult de lucru. Timpul pe care îl au alocat pacienților, scade.

Min. 5:24
– Cât de mult ar putea să schimbe informarea medicală a publicului larg modul în care interacționează cu cadrele medicale?
“Cred că este o utopie acest lucru, dar visez la el de ani de zile! Este o nevoie stringentă de informații simple, corecte, medicale furnizate populației, pe care ei să se poată baza și pe care să le poată folosi. Din păcate, acest lucru îl fac anti-vacciniștii care vin cu o vervă deosebită în a-și promova ideile care, din păcate pentru ei, sunt complet false din punct de vedere medical, ei sunt cei care sunt împotriva comunicării corecte.
Acele mici spoturi publicitare care se difuzează la TV din păcate sunt, după părerea mea, o picătură într-un ocean. Ar trebui cărticele informative, cursuri dedicate pacienților, ar trebui implicarea medicilor de familie și a medicilor de alte specialități în prezentări pentru pacienți, pe înțelesul lor.
În Brașov există proiectul “Dialog cu pacientul”, realizat de 
Patronatul Medicilor de Familie Brașov.
Știi care sunt centrele de permanență din județul Brașov?
Nu…din păcate nu știu și din păcate și activitatea dnei. Dr.
Ana Sestacova de la Centrul de Permanență Feldioara – servicii medicale non-stop este prea puțin popularizată, prea puțin cunoscută. Este un lucru deosebit ce reușește să facă acolo, este exemplul tipic al “omului care sfințește locul” și totuși, eu, ca brașoveancă prin adopție nu știu despre dânsa.
La 10 seara, 2 rezidenți erau încă în spital, m-au salutat zâmbind fără să știe cine sunt.
“Da, am discutat împreună patologie infecțioasă, am lucrat împreună în camera de primiri urgențe. E o relație deosebită care vine din dorința lor de a învăța, din a mea de a împărtăși.

Min. 09:23
– Despre Conferința Prevenționiștilor de la Sibiu, 13-14 martie 2020 (inițiativa Dr.
Daniela Cîrnațu) “Este o super-idee, felicitări! Veniți la Sibiu, trebuie să ne întâlnim ca să putem discuta, veniți pentru că tonul acestei conferințe nu este unul obișnuit, foarte sobru, într-un tipar pe care îl bănuim cu totii… Este o conferință mai mult decât interactivă, în care fiecare vom putea să ne spunem părerile, să ascultăm părerile celorlalți și să tragem niște concluzii de comun acord! Deci, vă rog frumos, haideți!”
Evenimentul se numește Conferința Prevenționiștilor pentru că punem accentul pe Omul care face lucruri să se întâmple… nu este “Conferința de…“ sau “Conferința pentru…”
Atât igieniștii cât și epidemiologii sunt puțini. Sunt puțini și infecționiștii – pentru că s-a dorit ca infecționiștii să fie în spitale, să lucreze în mod direct, sunt puțini și epidemiologi în spitale – care să fie permanent acolo… deci clar este o penurie de astfel de specialități, după părerea mea.

Min. 12:27
– “Vă rog frumos, fiți foarte responsabili cu prescrierea antibioticelor (medicii), cu eliberarea antibioticelor (farmaciștii) și cu consumul de antibiotice ( pacienții). Ultimele rapoarte disponibile pentru România ne arată o incidență extrem de crescută a infecțiilor cu germeni multirezistenți, cu Clostridium, cu infecții severe a căror cauză de bază cred că o reprezintă și abuzul și administrarea inutilă de antibiotice.“

Dr. Sergiu Singeorzan

“Foarte multe infecții de spital nu țin numai de administrarea de medicamente și de dezinfecție. Țin direct de îngrijirea pacientului și de curățenia din spital. Noi, epidemiologii, supraveghem, culegem date, analizăm datele culese și apoi le transformăm în informații practice pentru cei care lucrează în spital. Mă consider un “suport” pentru tot personalul medical, pentru pacienți. Suntem aici ca să îi ajutăm pe ei să aplice cele mai bune practici și să ofere cele mai bune îngrijiri pacienților.”

Un interviu cu Dr. Sergiu Sîngeorzan, medic epidemiolog, Spitalul Județean Miercurea-Ciuc, 6 decembrie.

“Îngrijitorul de curățenie sau personalul de curățenie este, din punctul meu de vedere, una dintre cele mai importante verigi în ceea ce înseamnă spital! Ei sunt cei care au rolul cel mai important! Baza piramidei îngrijirilor medicale sunt infirmierii! Noi vrem să le insuflăm faptul că sunt importanți, să simtă asta!”

Acum câțiva ani a inițiat SPCIN.ro – Epidemiologie de spital. Anul acesta, în februarie 2019, împreună cu colegi inimoși, a fondat APCI – Asociația pentru Prevenirea și Controlul Infecțiilor, asociație care are sloganul “Împreună pentru o prevenție mai bună”.

“Pot să mă mândresc cu o echipă mare în departamentul de prevenire și control al infecțiilor (IAAM, fost SPCIN), avem medic infecționist, eu sunt epidemiolog, avem cinci asistenți de igienă, doi asistenți DDD (dezinfecție, dezinsecție și deratizare) și un asistent generalist.
Este foarte important să știm să citim etichetele și să folosim concentrațiile corespunzătoare! Și la noi în spital ne lovim de asta. Dăm dezinfectanții pe secție, iar acolo cei care manipulează soluțiile de lucru și le prepară, de mult ori omit concentrația. Pun într-o găleată un numar de litri și apoi adaugă ca să fie “mai puternic”. E o mare greșeală pe care poate o facem și acasă. Produsul acela e făcut să funcționeze la concentrația respectivă.

Min. 02:34
– Ce înseamnă de fapt epidemiologia? Sunt două aspecte importante, ce înseamnă epidemiologul de DSP (Direcția de Sănătate Publică) și ce înseamnă epidemiologul de spital pentru că, dacă ne referim la activități, sunt diferite! În acest spital, eu mă consider ca un suport pentru tot personalul medical, pentru pacienți. Suntem aici ca să îi ajutăm pe ei să aplice cele mai bune practici și să ofere cele mai bune îngrijiri pacienților.
Concret, epidemiologul se ocupă de biocidele din spital (adică dezinfectanți și antiseptice), de infecțiile asociate asistenței medicale (IAAM), infecțiile nosocomiale (adică infecția care îți apare în cadrul internării actuale, la peste 2 zile de la internare, infecție pe care nu ai adus-o tu de acasă sau, de exemplu: la plăgile infecțioase chirurgicale în care ai un termen mai mare și poți să consideri că poate să fie infecție și de la internarea anterioară).
Noi, epidemiologii, supraveghem, culegem date, analizăm datele culese și apoi le transformăm în chestii practice pentru cei care lucrează în spital.
Foarte multe infecții de spital nu țin numai de administrarea de medicamente și de dezinfecție. Țin direct de îngrijirea pacientului și de curățenia din spital. Pot să am cele mai bune dezinfectante și cele mai bune dispensere puse pe la toate ușile, dar dacă personalul medical nu știe când și cum să le folosească sau nu le folosește, e fix ZERO.

Min. 05:50
– Anul acesta am înființat Asociația de Prevenire și Control al Infecțiilor (APCI), ca urmare a unei necesități pe care am simțit-o noi, în primul rând medicii epidemiologi și asistenții. Am simțit că lucrurile se pot face mai bine, avem exemplul celor din afara țării. Nu trebuie să inventăm roata, ci să o adaptăm drumurilor noastre 🙂! Este o asociație deschisă tututor celor care au ca și obiectiv prevenirea infecțiilor, tuturor celor care doresc să culeagă informații, să învețe! Detalii găsiți pe www.apci.ro și suntem foarte activi pe Facebook. Taxa pentru înscrierea în APCI este de 250 ron per an, ai card de membru, ai reducere la manifestări.
Îngrijitorul de curățenie sau personalul de curățenie este, din punctul meu de vedere, una dintre cele mai importante verigi în ceea ce înseamnă spital! Ei sunt cei care – deși sunt cumva cel mai prost văzuți – au rolul cel mai important! Baza piramidei îngrijirilor medicale sunt infirmierii! Noi vrem să le insuflăm faptul că sunt importanți, să simtă asta!
Nu vom putea niciodată să scădem nivelul infecțiilor de spital, fără colaborarea tuturor: personal medical, pacienți, aparținător.

Min. 10:00 – Mesajul pentru pacienți și aparținători “ Respectați informațiile care vă sunt date de asistenți, respectați programul de vizită, respectați munca celor care lucrează aici și nu uitați să vă dezinfectați mâinile! Pe majoritatea secțiilor și la intrarea în spital există dispensere cu soluții hidroalcoolice! Bacteriile nu sar dintr-un pat în altul, nu sar de pe o haină pe alta, ci doar prin mâini! Am un mare respect față de aceste bacterii. La cât sunt de mici, că nici nu le vedem cu ochiul liber, au niște strategii și principii foarte bine puse la punct”

Min. 11:40
– APCI este partener al Conferinței Prevenționiștilor, un eveniment interdisciplinar și provocator care va avea loc la Sibiu, în perioada 13-14 martie 2020 “Super, nouă asta ne place!”

Min. 12:00
– Cum este relația cu Colegiul Medicilor, cu Asociația Medicilor de Familie, cu Colegiul Farmaciștilor?
La noi în județ există colaborare, însă prea puțin am colaborat până acum la nivel instituțional. ”Eu sunt tânăr… Cumva, culmea, ești mai bine văzut în afara zonei tale. Acum 2 ani am participat la o mare conferință a medicilor de familie, de la Brăila, dar nu ca asociație, ci ca persoană și am avut o prezentare despre microbiom (adică bacteriile de pe noi și din interiorul nostru) și am simțit interesul oamenilor. Toată lumea vrea să primească informații din alte domenii!
În 2020, conferința de la Brăila va avea loc în perioada 8-10 octombrie!

Min. 14:30 – Farmacistul este foarte important! Antibiorezistența nu se rezolvă doar că nu dau antibiotic și atât! Foarte multe dintre metodele de prevenție se rezumă la îngrijirea pacientului, iar aici, un rol foarte important îl au asistentele.

Min. 15:10
– În cadrul APCI noi ținem foarte mult să avem asistenții medicali alături de noi, pentru că ei fac cea mai multă muncă, ele sunt “furnicuțele”.
Vreau să văd un medic care să îmi spună că poate să facă activitate fără asistent!
Este foarte importantă standardizarea, toți să facem la fel, să lucrăm la fel, să avem informațiile și ghidurile standardizate.
Eu s-ar putea să mă îmbolnăvesc aici, la mine în spital, unde mă cunoaște o grămadă de lume, dar ce se întâmplă dacă mă îmbolnăvesc la două județe distanță? E foarte important să oferim îngrijiri de aceeași calitate și pacientului!